Off-page SEO faktory: Nezáleží jen na počtu odkazů

10 min čtení

Off-page SEO faktory (někdy uváděné jako „off-site faktory„) představují všechny externí aktivity a signály mimo webovou stránku, které rozšiřují její reputaci a ovlivňují tak umístění stránky ve výsledcích vyhledávání (SERP).

Zatímco on-page SEO se zaměřuje především na optimalizaci obsahu a technických prvků na stránce, off-page SEO reflektuje zejména to, jak je stránka vnímána externě – např. prostřednictvím zpětných odkazů, sociálních signálů nebo reputace značky.

Nejdůležitější off-page faktory

Off-page SEO zahrnuje mnoho různých signálů, nicméně existuje několik z nich, které mají největší váhu a jejich vliv je prokazatelně významnější pro dobré hodnocení webu.

1) Zpětné odkazy

Kvalitní zpětné odkazy z důvěryhodných webů s vysokou autoritou patří mezi klíčové a nejsilnější faktory off-page SEO. Vyhledávače je vnímají jako doporučení a signál kvality, který zvyšuje důvěryhodnost a popularitu obsahu, což často vede k lepším pozicím ve výsledcích vyhledávání.

Google však kromě počtu odkazů klade důraz zejména i na jejich kvalitu, relevanci a kontext – hodnotí vztah mezi odkazující a odkazovanou stránkou, okolní text i anchor text odkazu. Proto je lepší mít především kvalitní a tematicky relevantní odkazy, kterých může být případně méně, než mnoho nekvalitních odkazů, které nemusí přinést požadovaný efekt.1

2) Autorita domény

Autorita domény vyjadřuje důvěryhodnost, reputaci a relevanci celého webu v očích vyhledávače. Ačkoliv nejde o oficiální metriku Googlu, mnoho SEO nástrojů (jako např. Ahrefs nebo Moz.com) se snaží namodelovat, jak může Google posuzovat celkovou sílu domény na základě množství, kvality a rozmanitosti zpětných odkazů.

Vyhledávače vnímají silné domény jako důvěryhodnější a stabilnější zdroje informací, což může pozitivně ovlivnit hodnocení i méně optimalizovaných stránek v rámci webu. Weby s vyšší autoritou tak často lépe rankují s novými podstránkami a překonávají konkurenci v SERPu.2

3) Síla značky

Přestože se nejedná o jednoznačný SEO faktor, Google stále více hodnotí důvěryhodnost a autoritu webu podle toho, jak silná je značka, kterou reprezentuje. Čím více uživatelé vyhledávají konkrétní značku, tím více to vyhledávač vnímá jako signál důležitosti a relevance.

Zároveň uživatelé častěji klikají na výsledky u ověřených značek, což zvyšuje míru prokliku (CTR). Vyhledávač tak může upřednostňovat známé weby, které již mají vybudované nějaké renomé, a brand je tedy nepřímým, ale vysoce důležitým prvkem v SEO strategii.3

Výsledky pro vyhledávací dotazy spojené se značkou mohou také zobrazit různé druhy snippetů (např. informační panel, stránky s místy apod.), což opět může přispět k vyššímu CTR.

4) Lokální SEO signály

Pro služby, které se vztahují ke konkrétnímu místu (např. kamenné obchody, autoservisy, kadeřnictví), hrají velkou roli off-page faktory jako jsou citace v lokálních adresářích nebo recenze na Google My Business a dalších platformách. Tyto signály pak pomáhají vyhledávačům ověřit relevanci stránek pro konkrétní geografickou oblast.4

5) Sociální signály

Aktivity na sociálních sítích jako jsou sdílení, lajky, komentáře nebo zmínky, mohou pomoci zvýšit viditelnost obsahu. Přestože tyto platformy fungují na odlišných principech a mají zcela oddělené algoritmy, existuje určitá spojitost mezi silným vlivem na sociálních sítích a lepším SEO výkonem.

Přestože sociální kanály pozice webu přímo nijak neovlivní, mohou přivést návštěvníky na stránky, generovat nové zpětné odkazy a pomáhají budovat reputaci značky.5

Další off-page signály, které mohou ovlivnit hodnocení

Kromě zpětných odkazů a samotné autority webu vyhledávač pracuje ještě s mnoha dalšími signály. Nemusí se vždy jednat o oficiálně potvrzené SEO faktory, nicméně jde často o důležité metriky a prvky, které mohou podmiňovat výsledné hodnocení.6

Anchor text odkazu

Anchor text pomáhá vyhledávačům pochopit kontext stránky, na kterou odkaz vede. Díky tomu může mít znatelný vliv na pozice odkazované stránky. Obsahuje-li anchor text vhodné klíčové slovo, může tak podpořit relevanci cílové stránky k příslušnému výrazu.

K anchor textům je však třeba přistupovat obezřetně. Vždy by měly být rozmanité, relevantní k cílové stránce a měly by působit zcela přirozeně. Přehnaně optimalizovaný nebo manipulativní anchor text může spustit penalizaci ze strany algoritmů Googlu.

Autorita odkazující domény

Jedním z nejdůležitějších off-page SEO prvků je autorita domény, ze které odkaz pochází. Vyhledávače při hodnocení kvality nezohledňují jen samotný obsah odkazující stránky, ale také to, jak důvěryhodný a silný je celý web, který na vás odkazuje. Kromě autority samotné domény Google kontroluje i autoritu domovské stránky a jednotlivých podstránek, ze kterých odkazy pochází.

Historie odkazující domény

Zpětné odkazy z autoritativních domén, které na trhu působí déle, mohou mít o něco větší přínos, než odkazy z webů s kratší historií. Starší domény s pozitivní historií budí u vyhledávačů vyšší důvěru, než novější weby – i přestože nabízí podobně kvalitní obsah.

Stáří odkazu

Podobně jako v případě historie domény – to, jak dlouho odkaz existuje, může být z pohledu vyhledávače důležitým signálem důvěryhodnosti. Ačkoliv nejde o oficiálně potvrzený SEO faktor, mnoho SEO expertů se shoduje, že trvale existující odkazy z kvalitních zdrojů přinášejí větší hodnotu, než odkazy, které vznikly náhle nebo působily jen krátkodobě.

Počet zpětných odkazů

Celkový počet backlinků je jeden z nejsilnějších signálů. Pokud jsou odkazy kvalitní, pomáhají budovat autoritu stránky. Vyšší počet odkazů může naznačovat, že je obsah často sdílen, citován nebo doporučován.

Myslete však na to, že Google výrazně upřednostňuje kvalitu před kvantitou.

Počet odkazujících podstránek

Kromě celkového množství odkazů vyhledávač také rozlišuje, kolik na vás odkazuje podstránek v rámci jednoho webu. Google však dává přednost diverzitě a pokud na stránku odkazuje stále ta samá doména, od určitého množství již nemusí mít odkazy takový přínos jako odkazy z dalších webů.

Diverzita odkazujících domén

Vyhledávač sleduje i to, z kolika různých domén zpětné odkazy pocházejí. Jeden odkaz z více domén je obvykle cennější, než více odkazů z jedné domény. Vyšší počet unikátních domén totiž Google považuje za silný signál důvěryhodnosti.

Odkazuje-li na stránku vícero domén nezávisle na sobě, pro vyhledávač je to známka toho, že stránka skutečně nabízí hodnotný obsah, který je populární a stojí za doporučení. Diverzita zdrojů pak mnohem více vypovídá o tom, že odkazy vznikly zcela přirozeně.

Různorodost typů odkazů

Různorodost hraje roli i z hlediska typu odkazu – tzn. jaké druhy odkazů vedou na váš web. Může se jednat o odkazy z blogových článků, komentářů pod články, odkazy z diskusních fór, obrázků na stránkách atd.

Přirozené odkazové portfolio má obvykle pestrou strukturu. Příliš mnoho odkazů jediného typu zdroje (např. jen z jednoho blogu) může působit podezřele.

Počet odkazů na odkazující stránce

Stránka, která obsahuje velké množství odkazů a odkazuje na desítky nebo stovky dalších webů, nemusí působit tak důvěryhodně jako stránka s pár odkazy. Navíc hodnocení, které přenáší, se tak může „rozmělnit“ mezi ostatní stránky.

Umístění odkazů

Důležitá je i poloha odkazu na stránce. Odkazy umístěné v hlavním obsahu jsou obecně vnímány jako důvěryhodnější než odkaz v patičce, postranním panelu nebo reklamním bloku. Pokud se navíc odkaz nachází v tematicky relevantním textu, jeho přínos může být ještě větší.

Zpětné odkazy od konkurence

Zpětný odkaz od konkurence, která se pohybuje na předních příčkách vyhledávání ve stejném segmentu, dává vyhledávačům najevo silný signál důvěryhodnosti a relevance. Zaprvé odkazy v takovém případě pocházejí z podobného odvětví a zadruhé potvrzují hodnotu obsahu, na který odkazují – tedy že váš obsah stojí za pozornost, i přestože je konkurenční.

Pozor na placené odkazy

Zakoupené odkazy by měly být řádně označené buďto značkou „rel=sponsored“ (vyjadřuje zakoupený odkaz), nebo „rel=nofollow“ (dává pokyn robotovi, aby odkaz neprocházel). To znamená, že ani v jednom případě takový odkaz nepřinese žádné ovoce. Zakoupeným odkazů byste se měli správně zcela vyhnout.

Závěr

Zpětné odkazy, autorita domén, zmínky o značce nebo důvěryhodnost v očích vyhledávačů – to vše (a je toho mnohem více) tvoří off-page SEO. A přestože nemáte úplně přímou kontrolu nad tím, kdo na vás odkazuje, můžete těmto signálům jít naproti – kvalitním obsahem, budováním značky, spoluprací nebo rozumným linkbuildingem.

Dobré SEO totiž neznamená jen zalíbení se algoritmům – je o budování vztahů, důvěry a hodnoty. A právě off-page faktory ukazují, jak na vaše stránky pohlížejí ostatní – ať už lidé, nebo vyhledávače.

Potřebujete poradit?

Doufám, že vám článek pomohl lépe osvětlit, co vše se skrývá za „neviditelnou“ částí SEO. Pokud byste se potřebovali poradit ohledně SEO faktorů nebo čehokoliv jiného v SEO, neváhejte se na mě obrátit. Nabízím i jednorázové online konzultace, v rámci nichž vám mohu poradit s konkrétními dotazy přímo k vašemu projektu.

Chcete-li vyplnit tento formulář, prosím povolte v prohlížeči JavaScript.

Zdroje

  1. What Are Backlinks in SEO? Everything You Need to Know – Ahrefs. Ahrefs [online]. Dostupné z: https://ahrefs.com/blog/what-are-backlinks/ ↩︎
  2. Domain Rating: What It Is & What It’s Good For – Ahrefs. Ahrefs [online]. Dostupné z: https://ahrefs.com/blog/domain-rating/ ↩︎
  3. Is Brand a Google Ranking Factor? – Moz. Moz.com [online]. Dostupné z: https://moz.com/blog/is-brand-a-google-ranking-factor-whiteboard-friday ↩︎
  4. Local SEO in 2024: 6 simple ways to dominate local search – Search Engine Land. Searchengineland.com [online]. Dostupné z: https://searchengineland.com/local-seo-dominate-local-search-this-year-428339 ↩︎
  5. How Social Signals Affect Your SEO – Search Engine Journal. Searchenginejournal.com [online]. Dostupné z: https://www.searchenginejournal.com/social-signals-affect-seo/135956/ ↩︎
  6. Google’s 200 Ranking Factors: The Complete List – Backlinko. Backlinko.com [online]. Dostupné z: https://backlinko.com/google-ranking-factors ↩︎