Značka title (anglicky „title tag“) je html prvek, který udává titulek, resp. název stránky. Zobrazuje se v záložce prohlížeče, při sdílení na sociálních sítích a především ve výsledcích vyhledávání (SERP).
Jak vypadá title stránky?
Titulek je vyjádřen značkami <title> a </title>, mezi kterými se nachází samotný název stránky. Značky title najdeme v hlavičce html kódu a na stránce jako takové se přímo nezobrazují. Obsah titulku můžeme často spatřit ve formě hlavního nadpisu H1, který mohou některé webové systémy na základě titulku vytvářet automaticky. V některých případech může titulek obsahovat i brandovou příponu1.
V html kódu stránky vypadá title tag takto:
<title>Co jsou klíčová slova? - cilovastranka.cz</title>

Proč je title důležitý pro SEO?
Vyhledávač používá title pro pochopení obsahu stránky. Titulek slouží jako krátké shrnutí celého obsahu a jelikož se nachází v hlavičce stránky, vyhledávač jej čte jako jako jeden z prvních elementů.
Titulek je tak pro vyhledávač ukazatelem toho, o čem je zbytek obsahu, a podle toho se snaží pochopit kontext a zaměření stránky. To mu pomáhá určit relevanci stránky k dotazu, který uživatel zadává do vyhledávače. Čím lépe odpovídá dotazu uživatele, tím vyšší je šance, že se stránka zobrazí ve výsledcích vyhledávání.
Zároveň je titulek také první věc, kterou uživatel ve výsledcích vyhledávání vidí. Pokud je titulek zajímavý a odpovídá tomu, co uživatel hledá, zvyšuje se šance, že se na stránku skutečně proklikne.
Titulek tak může výrazně ovlivnit pozici ve vyhledávání a stejně tak i CTR (míru prokliku). Jedná se tím pádem o jeden z nejdůležitějších prvků on-page SEO.2
Jak by měl vypadat dobrý titulek z pohledu SEO?
Délka titulku
Ideální délka titulku se pohybuje okolo 60 znaků. Některé zdroje uvádějí např. 50-60 znaků, jiné 60-70 znaků.
To je dáno tím, že vyhledávač se řídí počtem pixelů (obrázkových bodů), nikoliv počtem znaků. Limit pro zobrazení titulku ve vyhledávání je celkem 600 pixelů, což většinou odpovídá cca 60 znakům.
Pokud je titulek příliš krátký, nemusí tak dobře vystihnout, o čem stránka je. To pak může vést k tomu, že titulek uživatele nepřesvědčí, aby na stránku klikl.
V případě, že je titulek příliš dlouhý, hrozí, že se ve vyhledávání nezobrazí celý. To opět může mít negativní vliv na míru prokliku.
Relevance
Titulek by měl být především výstižný. Ve stručnosti by měl vystihnout zaměření stránky, tak aby co nejlépe odpovídal jejímu obsahu.
Rozhodně se nedoporučuje tvořit klamavé nebo zavádějící titulky. Algoritmus vyhledávače dokáže vyhodnotit, zda titulek odpovídá obsahu a pokud by tomu tak nebylo, může titulek případně upravit tak, aby lépe korespondoval se zaměřením stránky. Navíc, pokud by se uživatel proklikl na stránku, která by ho z hlediska obsahu neuspokojila, hrozilo by, že stránku neprodleně opustí. Tím by mohla vzrůstat míra okamžitého opuštění.
Klíčové slovo v titulku
V titulku by se mělo objevit hlavní klíčové slovo, na které stránka primárně cílí. Titulek je totiž jeden z hlavních prvků, kterými se vyhledávač řídí při posuzování stránky. Pokud se tedy v titulku objevuje klíčové slovo, stránka tím dává najevo, že je pro ni důležité.
Opět však platí, že je třeba zajistit relevanci. Pokud klíčové slovo neodpovídá obsahu, jeho užití je matoucí nebo přímo klamavé, pak titulek stránce příliš nepomůže.
Také je třeba dát pozor na to, aby titulek nebyl klíčovými slovy přecpaný. Jednalo by se o praktiku, které se říká „keyword stuffing“, a ta je v SEO zakázaná.
Unikátnost
Každá stránka webu by měla mít svůj vlastní titulek, který bude perfektně vystihovat, o čem pojednává. Vždy byste se měli vyhnout duplicitním titulkům – tedy tomu, aby vícero stránek používalo stejný titulek.
Duplicitní titulky mohou vést ke zmatení uživatele a případně také mohou vypovídat o nerelevantním, nebo duplicitním obsahu. Pokud by více stránek používalo stejný titulek, znamenalo by to, že:
- na více stránkách se nachází stejný obsah (což vyhledávač může vyhodnotit jako duplicitní obsah a může docházet ke kanibalizaci)
- nebo se na každé stránce nachází unikátní obsah, kterému ale titulek neodpovídá z hlediska relevance
Z hlediska SEO není ani jedna z variant dobrá vizitka webu. Titulky by tak vždy měly být unikátní pro každou stránku.
Motivace k prokliku
Správně napsaný titulek by ideálně měl motivovat uživatele ke kliknutí. Titulky, které obsahují např. otázku („Jak napsat titulek, který přivede návštěvnost„) nebo evokují zvídavost („Co je to title a proč na něm záleží?„), autoritu („Kompletní průvodce titulky pro začátečníky„) či naléhavost („Titulky, které fungují – začněte ještě dnes„), mohou lépe zapůsobit na uživatele a tím se může zvýšit šance, že dojde k prokliku.
Ovšem jak už jsem psal výše – vždy je nutné zajistit relevanci titulku ve vztahu ke stránce. Pokud titulek nebude odpovídat obsahu, pak nemusí mít požadovaný přínos.
Např. text „Titulky, které fungují – začněte ještě dnes“ by byl pro tuto stránku zcela nevhodný, protože evokuje podrobný postup, jak na titulky. Tato stránka však spíše obecně popisuje, co to je titulek a proč je důležitý.
Závěr
Titulky jsou klíčová část při optimalizaci stránek. Doporučuji proto věnovat titulkům dostatečnou pozornost a dát si s nimi práci. Ačkoliv se jedná o detail, může mít poměrně velký dopad na hodnocení stránky a CTR.