CTR je zkratka pro anglický termín “Click-Through Rate“, který se v češtině překládá jako míra prokliku. Tato metrika udává, jak často uživatelé kliknou na odkaz (např. v organickém vyhledávání nebo v PPC reklamě) v poměru k tomu, kolikrát se jim tento odkaz zobrazil.1
Jak vypočítat CTR?
Pro výpočet CTR se používá jednoduchý vzorec:
(počet kliknutí / počet zobrazení) x100
Výsledek se pak vyjadřuje v procentech.
Například pokud se vaše stránka 1000x zobrazí ve vyhledávání a klikne na ni 20 lidí, výsledek CTR je 2 %. Vzorec by v tomto případě vypadal takto:
(20/1000) x100 = 2 %
Proč je CTR důležité pro SEO?
CTR částečně vypovídá o tom, jak atraktivní je váš výňatek (tzv. snippet) v organických výsledcích vyhledávání. Vyšší míra prokliku může naznačovat, že obsah vaší stránky lépe odpovídá záměru uživatele.
Ačkoliv Google nepotvrdil, že by se jednalo o přímý SEO faktor, dlouhodobě se spekuluje o tom, že vyšší míra prokliku může algoritmu signalizovat lepší relevanci stránky. Pokud se totiž stránka zobrazí na nějaký konkrétní dotaz ve vyhledávání a uživatel se na ni proklikne, je to náznak, že stránka pravděpodobně odpovídá tomu, co uživatel hledá (alespoň na základě snippetu).
Pokud navíc uživatel na stránce setrvá a nezavře ji hned poté, co se na ni prokliknul, znamená to nižší míru opuštění (bounce rate), respektive vyšší dwell time (čas, který na stránce stráví), což může vyhledávači naznačovat, že stránka správně pokryla záměr, se kterým uživatel vstoupil do vyhledávání2.
Co ovlivňuje míru prokliku?
CTR mohou ovlivňovat především tyto okolnosti:
- Title stránky – poutavý, výstižný a dokonale by měl vyjádřit zaměření stránky,
- meta description – přesvědčivý popis obsahu, který motivuje k prokliku,
- použití klíčových slov – v titulku a meta descriptionu,
- strukturovaná data – jako např. hvězdičky (mohou vzbuzovat důvěru),
- emotikony v meta descriptionu – vzbuzují pozornost a odlišují snippet od “sterilních” výsledků,
- pozice v SERPu – přední pozice mají logicky vyšší CTR,
- záměr uživatele – čím lépe snippet odpovídá potřebám uživatele, tím vyšší je šance, že se na stránku proklikne.
Title a meta description
V tomto případě je tedy důležité mít dobře optimalizovaný titulek a popisek stránky. Tyto elementy totiž uživatel ve vyhledávání vidí jako první. Je vhodné se zaměřit na to, aby title i meta descriptiony byly atraktivní a motivovaly tak uživatele ke kliknutí.
Strukturovaná data
Vyšperkování snippetu pomocí strukturovaných dat – hvězdiček, může výrazně posílit důvěru ve vaší službu. Hodnocení by však VŽDY mělo odpovídat realitě (např. hodnocení z Google recenzí, FB hodnocení apod.). Hodnocení je tedy třeba pravidelně aktualizovat.
Emotikony
Emotikony v meta descriptionu mohou váš popisek příjemně osvěžit. Díky nim má popisek šanci zaujmout mezi obyčejnými výsledky ve vyhledávání, ve kterých se zobrazuje pouze tuna textu.
Je třeba zajistit relevanci
Nezapomeňte však na to, že titulkem a popiskem to nekončí. Je třeba zajistit relevantní obsah, který dokonale pokryje potřeby uživatele – poté, co se na stránku proklikne. V případě, že by stránku opustil hned poté, co na ni vstoupil, mohlo by to signalizovat, že na stránce nenašel přesně to, co potřeboval. Stránka by se tak mohla potýkat s vyšší hodnotou bounce rate a to nemusí být dobré znamení pro vyhledávače.
Pochopení záměru uživatele je klíčové a mělo by vždy předcházet optimalizaci stránky. Jen díky tomu máte možnost stránku správně zacílit, vybrat vhodná klíčová slova a připravit adekvátní obsah, který uživateli poskytne přesně to, co potřebuje. Podrobný návod, jak na to, případně najdete v článku Jak připravit kvalitní cílovou stránku z pohledu SEO?
Title a meta description by tak měly vzniknout zcela přirozeně z toho, na co přesně se stránka zaměřuje.
Pozice ve vyhledávání
Nicméně výši CTR ovlivňuje ve výsledcích vyhledávání pochopitelně i pozice stránky a její vliv na CTR je ze všech elementů největší. První tři pozice mívají hodnotu CTR zpravidla nejvyšší, s nižšími pozicemi se CTR postupně snižuje. Na pozdějších stránkách ve vyhledávání je CTR výrazně nižší a u nějaké šesté stránky ve vyhledávání je šance na proklik většinou skoro nulová3.
Zajímavost: V některých případech se stává, že 11. pozice (tzn. nejvyšší pozice na druhé stránce ve vyhledávání) může mít vyšší CTR, než 10. pozice (tzn. poslední pozice na první stránce). Je to dáno tím, že lidé mají ve zvyku klikat spíše na výsledky v horní části vyhledávání. Tudíž se někdy stane, že 11. pozice může mít paradoxně lepší CTR, než předchozí 10. pozice.
Průměrné hodnoty CTR v SERPu
Ačkoliv se hodnoty mohou lišit v závislosti na typu kanálu, takto zhruba vypadá CTR v TOP 10 výsledcích na Googlu (globálně pro rok 2025 dle portálu Backlinko.com)4:
| Pozice | CTR |
| 1 | 27,6 % |
| 2 | 15,8 % |
| 3 | 11 % |
| 4 | 8,4 % |
| 5 | 6,3 % |
| 6 | 4,9 % |
| 7 | 3,9 % |
| 8 | 3,3 % |
| 9 | 2,7 % |
| 10 | 2,4 % |
Jak zjistit CTR vašich stránek?
CTR umožňuje měřit řada SEO nástrojů, tím nejzákladnějším je však Google Search Console. Kromě průměrných pozic vašeho webu vám umožní monitorovat také počet zobrazení stránek ve vyhledávání, počet prokliků a automaticky vám vypočítá průměrné CTR.
V GSC nejprve přejděte do sekce “Výkon” v levém menu:

Mezi zobrazenými údaji zaškrtněte “Průměrná míra prokliku“:

Na přehledu si můžete případně zvolit období, za které si přejete zobrazit data, a také lze nastavit filtr pro konkrétní stránku nebo dotaz apod.
Často kladené dotazy (FAQ)
Závěr
SEO zahrnuje komplexní spektrum úkonů, které je třeba zajistit, aby stránky dosáhly adekvátního umístění. Není to jen o výběru vhodného titulku stránky. Díky správnému odladění mnoha on-page faktorů, které jsou pro SEO klíčové, můžete podpořit stránky v lepším umístění. A s vyššími pozicemi pak existuje i vyšší šance, že dojde k prokliku na stránku.
Zdroje
- Click-Through Rate (CTR): How to Calculate and Improve It – Semrush. Semrush.com [online]. Dostupné z: https://www.semrush.com/blog/click-through-rate/ ↩︎
- What’s a good click-through rate (CTR) for SEO? – Search Engine Land. Searchengineland.com [online]. Dostupné z: https://searchengineland.com/guide/clickthrough-rate-ctr ↩︎
- What is CTR (Click-Through Rate) and how to measure it?- Mangools. Mangools.com [online]. Dostupné z: https://mangools.com/blog/ctr/ ↩︎
- We analyzed 4 million Google Search Results, Here’s What We Learned About Organic Click Through Rate – Backlinko. Backlinko.com [online]. Dostupné z: https://backlinko.com/google-ctr-stats ↩︎
