Co jsou to klíčová slova?

V souvislosti se SEO se velice často mluví o tzv. klíčových slovech. Jedná se o základní stavební kámen každé optimalizace webových stránek, přesto však pro mnoho uživatelů zůstávají velkou neznámou. Pojďme se tedy podrobně podívat na to, co jsou to klíčová slova.

Osnova

Co je to klíčové slovo?

Termín „klíčové slovo“ pochází z anglického „keyword“ a obvykle vyjadřuje výraz či sousloví, na které cílí vstupní stránka (nebo PPC reklama), aby se co nejlépe umístila ve vyhledávači. Může se jednat o jednoslovné, obecné výrazy, ale stejně tak i o delší a specifičtější fráze, které jsou poskládané z více slov. Tyto specifické fráze se pak nazývají long taily.

Obecný výraz vs long tail

Obecné výrazy jsou často klíčová slova o jednom či pár slovech, která jsou zpravidla obecná z hlediska jejich významu. Mnoho těchto slov mívá velký objem vyhledávání, ale zároveň je extrémně těžké se na ně dobře umístit, protože se na ně zobrazuje obrovské množství konkurenčních stránek. Přestože se často jedná o velmi vyhledávané fráze, z jejich podstaty nebývají ve většině případů příliš konverzní.

Naopak long taily představují výrazně delší, specifičtější fráze, jejichž význam je většinou velmi konkrétní. S jejich délkou se samozřejmě snižuje objem vyhledávání, ale stejně tak i míra konkurence, která se na takové výrazy zobrazuje ve vyhledávání.

Srovnání klíčových slov v tabulce: obecné výrazy vs long tailové fráze

Klíčové slovo vs vyhledávací dotaz

Klíčové slovo jako takové je, zjednodušeně řečeno, odpovědí na různé vyhledávací dotazy ve vyhledávání, které jsou s ním významově spojené.

Právě vyhledávací dotazy jsou často mylně považovány za klíčová slova, ale ve skutečnosti nejde úplně o totéž. Přestože se v obou případech jedná jak o jednoduché, tak víceslovné fráze, je třeba o nich uvažovat jinak.

Vyhledávací dotaz je zpravidla konkrétní formulace, kterou uživatel zadává do vyhledávače. Ta může mít různou formu (někdy třeba i zcela nesprávnou), případně může obsahovat i překlepy.

Oproti tomu klíčové slovo vyjadřuje záměr, na který se snažíme s příslušnou stránkou cílit. Při optimalizaci je dobré myslet na obojí, aby stránka cílila na vhodné klíčové slovo a zároveň obsahově odpovídala záměru uživatele.

Rozlišení vyhledávací dotaz vs klíčové slovo. Tabulka s příklady.

Proč jsou klíčová slova
důležitá pro SEO?

V SEO mají klíčová slova zcela zásadní úlohu. Vyjadřují totiž vztah mezi vyhledávaným výrazem a obsahem stránky. Klíčová slova v textu – alespoň v ideálním případě – odráží záměr, se kterým uživatel vstupoval do vyhledávání. Pochopení záměru uživatele je tedy zcela klíčové pro správné zacílení klíčových slov.

To pak může mít zásadní vliv na umístění stránek ve vyhledávání. Pokud jsou klíčová slova vhodně použita na stránce, relevantně k obsahu, který perfektně pokrývá záměr uživatele, zvyšuje se šance na lepší umístění v rámci souvisejících vyhledávacích dotazů. Kromě toho díky správnému zacílení uživatel najde to, co hledá, čímž si u něj služba může vybudovat důvěru.

Užití klíčových slov na stránce je v SEO zcela principiální záležitost. Nevhodně zvolená klíčová slova mohou zapříčinit, že stránka nepokryje záměr uživatele, což může být negativní signál pro vyhledávače. A bez správného klíčového slova se vaše stránka nemusí objevit tam, kde ji lidé hledají.

Kde se klíčová slova používají?

Lidé se velmi často ptají, kam zadat klíčová slova nebo kde je nastavit. Je to zcela jednoduché – klíčová slova se nijak nenastavují. Běžně se používají v samotném obsahu stránky, např. v nadpisech, v titulku nebo popisku stránky a samozřejmě přímo v textu.

Níže se můžete podívat na nejčastější místa, kde se klíčová slova používají:

  • Title (titulek stránky) – vyjadřuje celkové zaměření stránky, proto vhodná klíčová slova v titulku mohou výrazně ovlivnit viditelnost ve vyhledávání1
  • Meta description (popisek stránky) – slouží pro upřesnění, aby uživatel věděl, co na stránce najde. Na SEO nemá přímý vliv, ale ovlivňuje míru prokliku (CTR), která může ovlivnit jiné hodnotící faktory2
  • Nadpisy (H1, H2, H3, …) – H1 zpravidla bývá title stránky, ostatní nadpisy napomáhají pochopit strukturu obsahu, tudíž mohou ovlivnit i výsledné hodnocení3
  • Text stránky – každé klíčové slovo, na které stránka cílí, by mělo být samozřejmě zastoupeno adekvátním obsahem, který se příslušným tématem zaobírá
  • Alternativní texty obrázků – pomáhají pochopit, co se na obrázcích nachází (robotům nebo uživatelům se čtečkou), a tím mohou ovlivnit hodnocení v obrázkovém vyhledávání4
  • Title obrázků – titulky obrázků nemají žádný prokazatelný vliv na SEO, proto nemá smysl se jimi příliš zabývat5
  • Anchor text odkazů – vhodně užitá klíčová slova v textech odkazů mohou pozitivně ovlivnit stránku, na kterou odkazují6

Jak si můžete všimnout, klíčová slova lze užít na mnoha místech, jejich užití by ale vždy mělo být opodstatněné a pokud možno přirozené. SEO není o tom vzít seznam slov a vysypat ho na stránku. Vyhledávače jsou dnes již dostatečně pokročilé na to, aby dokázaly odhalit pochybné praktiky, mezi něž patří také tzv. keyword stuffing (tapetování klíčovými slovy). Vždy je tedy třeba zajistit relevanci klíčových slov ve vztahu k obsahu.

Jak je to s těmi meta keywords?

Samostatný odstavec bych rád věnoval tzv. meta keywords, která jsou stále důvodem, proč jsou majitelé webů, kteří se se SEO setkávají poprvé, zmatení.

Co jsou meta keywords? Jde o html značku webových stránek, jejímž obsahem je seznam klíčových slov, která jste si „nastavili“ pro stránku.

Jedná se o prastarou techniku, díky které bylo možné vyhledávačům upřesnit zacílení stránky v dobách, kdy byl internet ještě v plenkách. S rostoucím počtem vznikajících stránek však vyhledávačům došlo, že tato značka vlastně vůbec nevypovídá o tom, jak kvalitně (a zda vůbec) stránka opravdu pokrývá uvedená klíčová slova. A proto se vyhledávače zaměřily na relevantnější faktory, které o stránkách vypovídají lépe.

Čili dnes již meta keywords nemají žádný vliv na SEO.7

Některé webové systémy uživatelům ještě stále nabízejí vyplnění kolonky „klíčová slova pro stránku“ nebo „meta klíčová slova“. Tu můžete zcela ignorovat, protože vám v SEO nijak nepomůže.


Zdroje

  1. Are Title Tags A Google Ranking Factor? – Search Engine Journal. Searchenginejournal.com [online]. Dostupné z: https://www.searchenginejournal.com/ranking-factors/title-tags/ ↩︎
  2. Are Meta Descriptions A Google Ranking Factor? – Search Engine Journal. Searchenginejournal.com [online]. Dostupné z: https://www.searchenginejournal.com/ranking-factors/meta-descriptions/ ↩︎
  3. Are HTML Heading Tags (H2-H6) A Google Ranking Factor? – Search Engine Journal. Searchenginejournal.com [online]. Dostupné z: https://www.searchenginejournal.com/ranking-factors/html-heading-tags-h2-h6/ ↩︎
  4. Is Alt Text A Ranking Factor For Google Image Search? – Search Engine Journal. Searchenginejournal.com [online]. Dostupné z: https://www.searchenginejournal.com/ranking-factors/alt-text/ ↩︎
  5. Image SEO: How to optimize your alt text and title text – Yoast. Yoast.com [online]. Dostupné z: https://yoast.com/image-seo-alt-tag-and-title-tag-optimization/ ↩︎
  6. What Anchor Text is and What You Should Know About It – SE Ranking. Seranking.com [online]. Dostupné z: https://seranking.com/blog/anchor-text/ ↩︎
  7. Google does not use the keywords meta tag in web ranking – Google Search Central. Developers.google.com [online]. Dostupné z: https://developers.google.com/search/blog/2009/09/google-does-not-use-keywords-meta-tag ↩︎