Landing page (cílová stránka) – co to je?

9 min čtení

Landing page je výraz, se kterým se setkáte v SEO a online marketingu velice často. Do češtiny se obvykle překládá jako přistávací stránka, cílová stránka nebo vstupní stránka.

Ačkoliv se tyto termíny v některých případech rozlišují, většinou je to spíše otázka prostředí, ve kterém se zrovna pohybujete. V SEO se zpravidla významově překrývají. Podrobnější rozlišení případně níže:

  • Přistávací stránka (landing page) – stránka vytvořená za účelem přivést návštěvníka k akci, vyjadřuje „plnohodnotnou“ stránku, která vede k akci sama o sobě1,
  • Cílová stránka (target page) – víceméně totéž
  • Vstupní stránka (entry page) – stránka, která se uživateli zobrazí jako první, poté co se proklikl na odkaz, používá se většinou ve webové analytice2.

Osnova

Co je to cílová stránka?

Vyjadřuje webovou stránku, na kterou uživatel „přistane“ poté, co klikne na reklamu, odkaz nebo výsledek vyhledávání.

Ne každá webová stránka je však přistávací. Jedná se o specifický typ stránky, která je navržena s jasným cílem – vést návštěvníka k nějaké konkrétní akci (ta se označuje jako konverze). Může to být např.:

  • nákup,
  • registrace,
  • odeslání formuláře,
  • přihlášení,
  • stažení souboru,
  • vyzkoušení trial verze programu,
  • nebo to může být jen návštěva, aby si uživatel získal důvěru služby.

Cílová stránka se tak většinou zaměřuje na jedno hlavní téma, snaží se omezit co nejvíce rušivých prvků (jako jsou např. odkazy), které by mohly návštěvníka odvést ze stránky pryč, a obvykle je zakončena jasnou výzvou k akci (tzv. CTA – „Call to Action“). Často také bývá součástí reklamních nebo e-mailových kampaní.

Naopak domovská stránka, stránka „O nás“ nebo klasické podstránky webu se většinou mezi cílové stránky neřadí. To může být ale variabilní – záleží na kontextu vstupu a na tom, s jakým záměrem je stránka vytvořena.

Typy cílových stránek

Cílové stránky se v marketingu rozlišují dle několika druhů3 v závislosti na jejich použití. V různých zdrojích můžete najít mnoho typů, tyto jsou však ty hlavní4:

Lead cílové stránky

Stránky zaměřené primárně na získání kontaktních údajů návštěvníka – nejčastěji e-mailové adresy. Výměnou za kontakt často nabízejí nějakou výhodu jako např. e-book, slevu nebo přístup k materiálům. Jsou klíčové pro budování e-mailové databáze a další marketingovou komunikaci.

  • Squeeze stránka – velmi krátká, minimalistická stránka s jednoduchou akcí a bez rušivých elementů. Často se vyskytuje ve formě pop-upu,
  • lead magnet stránka – cílí na uživatele v rané fázi, kdy se teprve seznamuje se službou. Stejně jako u sqeeze stránky je cílem jednoduchá akce (zadat e-mail -> stáhnout e-book),
  • lead generation stránka – cílí na uživatele v pozdější fázi rozhodovacího procesu (kdy již uvažuje o nákupu). Zaměřuje se spíše na obecný zájem o službu a používá většinou rozsáhlejší formuláře.

Prodejní cílové stránky

Tyto stránky mají za cíl přímo přesvědčit návštěvníka ke konkrétní akci – nejčastěji k nákupu, registraci nebo přechodu na další krok v nákupním procesu. Bývají bohaté na informace, benefity a důvěryhodné prvky (recenze, srovnání nebo garance).

  • Click-through stránka – bere na sebe úlohu „přechodné“ stránky a funguje jako předehra k nákupu. Poskytuje informace a motivuje návštěvníka k prokliku na další stránku, na které by měla nastat konverze,
  • produktová stránka – klasická prodejní stránka s produktem (např. zboží v e-shopu). Obvykle obsahuje popis a info o produktu a cílem je přímý prodej,
  • prodejní stránka – většinou dlouhá, obsáhlá stránka, jejíž cílem je přímý prodej. Často obsahuje delší text v kombinaci s argumenty, aby přesvědčila návštěvníka k nákupu.

Propagační cílové stránky

Stránky určené k propagaci konkrétní akce, spuštění služby nebo k oslovení návštěvníků z externích zdrojů (např. reklamy nebo affiliate odkazů). Často jsou dočasné, úzce cílené a přizpůsobené konkrétní kampani.

  • Promo stránka – informuje o službě, která se teprve připravuje. Cílem je sběr kontaktů,
  • reklamní stránka – reklamní článek publikovaný ve formě redakčního obsahu, jehož cílem je vzbudit důvěru.
  • referenční stránka – stránka navržená pro návštěvníky, kteří přišli přes doporučení (např. přes affiliate program). Obvykle nabízí benefit za registraci.

Podpůrné cílové stránky

Nejsou určeny pro přímou konverzi, ale zajišťují plynulý nebo doplňující zážitek na webu. Zahrnují např. děkovací stránky, vstupní (splash), nebo přehledně zpracovanou chybovou stránku 404, která udrží uživatele na webu a přesměruje ho dál.

  • Splash stránka – úvodní stránka, která zobrazuje oznámení, upozornění nebo vede uživatele k potvrzení akce (např. ověření věku),
  • děkovací stránka – zobrazuje se po konverzi a nabízí další interakci – např. upsell,
  • stránka pro odhlášení – používá se pro odhlášení z newsletteru. Obvykle obsahuje formulář, do něhož lze uvést případné důvody odhlášení,
  • stránka 404 – známá také jako „chyba 404“. Zobrazuje se při prokliku na neexistující stránku. 404 lze využít pro nabídnutí alternativy k produktu, jehož prodej již skončil.

Proč jsou cílové stránky důležité pro SEO?

Cílové stránky hrají v SEO zcela klíčovou roli, protože (alespoň v ideálním případě) cílí na konkrétní záměr uživatele. Na rozdíl od obecných stránek (jako je např. domovská stránka) se zaměřují na úzké okruhy témat a potřeb uživatelů, což výrazně zvyšuje šanci na lepší pozice ve výsledcích vyhledávání (SERP).

Každá cílová stránka je zaměřená na specifický dotaz a je tak úrodnou půdou pro cílení na long-tailové výrazy. Specifičtější zacílení v kombinaci se správně uchopeným obsahem může zlepšit relevanci stránky, což může přispět k vyšší míře prokliku (CTR) a zároveň nižší míře opuštění (bounce rate).

Kvalitní obsah, který relevantně pokrývá konkrétnější dotazy, dokonale odpovídá potřebám uživatele a udrží ho na stránkách déle – což z pohledu vyhledávače může být velice dobrá vizitka webu. Zároveň cílením na long-tailové fráze stránka většinou soupeří s výrazně nižší konkurencí, než u obecných výrazů.

Kromě toho mohou cílové stránky zlepšovat strukturu webu, jelikož více kvalitních podstránek s přesně zacíleným obsahem pomáhá vyhledávačům pochopit kontext a zaměření celého webu. Navíc pokud jsou jednotlivé stránky strukturovaně prolinkované mezi sebou, stránky tím robotům usnadňují procházení.5

Časté chyby u cílových stránek

  • Nejasný cíl stránky
  • Nesprávný odhad záměru uživatele
  • Zbytečně dlouhý, špatně strukturovaný nebo nepřehledný obsah
  • Chybějící CTA (výzva k akci) nebo slabá motivace
  • Pomalé načítání stránky
  • Špatně zpracované SEO (např. nevhodný title, chybějící meta description, nerelevantní obsah, apod.)

Na co se zaměřit při tvorbě cílové stránky?

  • Zamyslete se, jaký je cíl stránky a co by na ní měl návštěvník najít,
  • podle toho vyberte vhodná klíčová slova, na která bude stránka primárně cílit,
  • připravte osnovu obsahu a strukturu stránky,
  • vyberte vhodný titulek, který bude dokonale vyjadřovat, o čem stránka pojednává,
  • vytvořte meta description, který upřesní obsah a bude uživatele motivovat ke kliknutí,
  • připravte poutavý obsah, který perfektně pokryje záměr a potřeby uživatele,
  • zajistěte rychlost a responzivitu stránky, ideálně i pro mobilní zařízení,
  • prolinkujte stránku s rozšiřujícími tématy,
  • přidejte na stránku výzvu k akci (dle cíle stránky).

Správně postavená cílová stránka odráží přímo úmysl, se kterým uživatel vstoupil do vyhledávání a perfektně pokrývá jeho potřeby. To může podpořit lepší viditelnost webu v organickém vyhledávání, s čímž se může zvýšit i návštěvnost a v ideálním případě se zvyšuje i šance, že skutečně dojde ke konverzi – ať už jde o objednávku, registraci nebo cokoliv jiného.

A pokud si s cílovou stránkou nevíte rady, podrobný postup najdete v článku Jak připravit kvalitní cílovou stránku z pohledu SEO?


Zdroje

  1. Landing Page – Ahrefs. Ahrefs.com [online]. Dostupné z: https://ahrefs.com/seo/glossary/landing-page ↩︎
  2. Entry Page – Ahrefs. Ahrefs.com [online]. Dostupné z: https://ahrefs.com/seo/glossary/entry-page ↩︎
  3. 13 types of landing pages (and when to use them) – Unbounce. Unbounce.com [online]. Dostupné z: https://unbounce.com/landing-pages/7-types-of-landing-page/ ↩︎
  4. 13 Types of Landing Pages: Which One to Use and When – Apexure. Apexure.com [online]. Dostupné z: https://www.apexure.com/blog/13-types-of-landing-pages-which-one-to-use-and-when ↩︎
  5. SEO for Landing Pages: Best Practices to Rank on SERPs – Semrush. Semrush.com [online]. Dostupné z: https://www.semrush.com/blog/seo-landing-page/ ↩︎